Innehåll på sidan

Kvalitetssäkring av beslut inom konkurrensområdet

Konkurrensverket har som tillsynsmyndighet ansvar för att våra utredningar bedrivs objektivt, grundligt och i övrigt enligt förvaltningslagens krav. Vi lägger stor vikt vid kvalitetssäkring och arbetar ständigt för att se till att vår handläggning är rättssäker, effektiv och ändamålsenlig.

Här kan du läsa om våra processer för beslutsfattande och kvalitetssäkring när vi utreder om ett företag eller en offentlig aktör har brutit mot konkurrensreglerna.

Beslutsföredragning och samråd

Konkurrensverket är en så kallad enrådighetsmyndighet, vilket innebär att det är generaldirektören som fattar beslut. Chefsjuristen och chefsekonomen deltar som huvudregel vid samtliga föredragningar. Inför en beslutsföredragning med generaldirektören delas ett beslutsunderlag. Den chef som ansvarar för utredningen ansvarar också för att tillräcklig beredning har gjorts av underlaget inför beslut. Underlaget delas även till berörda enhetschefer och annan personal för att se till att vi tar tillvara vår samlade kunskap och erfarenhet och att vi fångar upp relevanta synpunkter. Delningen och föredragningen är ett sätt att säkerställa hög kvalitet i våra utredningar och beslut.

Vi genomför även samråd med generaldirektören under en utrednings gång. Sådana samråd är ett sätt att kvalitetssäkra arbetet och förankra utredningens mål och inriktning. Inför samrådet delar vi underlag på samma sätt som inför en beslutsföredragning. Samråd sker bland annat inför att vi ger den vi utreder möjlighet att yttra sig innan beslut.

Bevis- och ekonomföredragning

I konkurrenstillsynen använder vi oss av en form av intern kvalitetssäkring som vi kallar bevis- och ekonomföredragning. En bevis- och ekonomföredragning genomför vi i de fall vår utredning bedöms kunna leda fram till någon form av ingripande mot en misstänkt överträdelse av konkurrensreglerna eller mot ett anmält företagsförvärv.

Vi genomför även en bevis- och ekonomföredragning när en utredning om en misstänkt konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet bedöms kunna leda fram till en stämningsansökan för att åtgärda ett konkurrensproblem.

Vid bevis- och ekonomföredragningen deltar de medarbetare som genomfört utredningen (projektgruppen), ansvarig chef och medarbetare från chefsekonomenheten och rättsenheten som inte har deltagit i det faktiska utredningsarbetet.

Inför bevis- och ekonomföredragningen delas ett underlag till de som ska delta. Underlaget består normalt av projektgruppens förslag till beslut eller stämningsansökan med tillhörande bevisning och annat material av relevans för förslaget till beslut eller stämningsansökan.

Presentation av utredningen

Vid bevis- och ekonomföredragningen presenterar projektgruppen sin utredning, analys, förslag till beslut eller stämningsansökan och bevisningen. Projektgruppen redogör även tydligt för parternas invändningar samt andra eventuella svagheter i utredningen och bevisningen. Medarbetarna från chefsekonomenheten och rättsenheten gör en grundlig och självständig bedömning. I sin efterföljande återkoppling till projektgruppen redogör medarbetarna från chefsekonomenheten och rättsenheten för hur de ser på utredningsmaterialet samt den analys och bevisning som projektgruppen presenterat.

Projektgruppen tar hand om och värderar de synpunkter som framförs i återkopplingen. Därefter är det dags för samråd med generaldirektören i frågan om det finns skäl att skicka ett utkast till beslut eller stämningsansökan till parterna. Vid samrådet redovisas återkopplingen från chefsekonomenheten och rättsenheten.

Europeiska kommissionen granskar

Om den misstänkta överträdelsen av konkurrensreglerna påverkar handeln mellan EU:s medlemsstater – den så kallade samhandeln – ska vi i vår tillsyn tillämpa EU:s konkurrensregler. EU:s konkurrensregler finns i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget).

I ett sådant ärende ska vi skicka vårt utkast till beslut till EU­-kommissionen som granskar det. Kommissionen gör en kvalitetssäkring av vår rättsliga bedömning och projektgruppen tar hand om de synpunkter som kommissionen framför.

Genom förordning 1/2003 ska nationella konkurrens­myndigheter och domstolar tillämpa EU:s konkurrensregler i artiklarna 101 och 102 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, om det utredda förfarandet påverkar handeln mellan EU:s medlemsstater, den så kallade samhandeln.  

Förutom att få kommissionens synpunkter på vårt utkast till beslut har vi, i alla ärenden där vi ska tillämpa EU:s konkurrensregler, även möjlighet att under utredningens gång rådgöra med kommissionen och på så sätt kvalitetssäkra vår analys och bedömning.

Möjlighet att yttra sig innan beslut

Det innebär också en kvalitetssäkring att de företag eller offentliga aktörer som vi utreder får möjlighet att yttra sig över vårt utkast till beslut eller utkast till stämningsansökan.

Om vårt utkast till beslut gäller konkurrensskadeavgift eller åtgärd mot en företagskoncentration är det författnings­reglerat att företaget ska ges tillfälle att yttra sig över ett utkast till beslut.
 
Om vårt utkast till beslut gäller ett åläggande att upphöra med en konkurrensrättslig överträdelse eller en stämnings­ansökan om konkurrensbegränsande säljverksamhet ger vi i regel företaget eller den offentliga aktören motsvarande möjlighet att yttra sig. I de fallen gör vi det som ett led i att säkerställa grundliga bedömningar och att ärendena blir allsidigt belysta före beslut.

I samband att part får yttra sig över ett utkast till beslut eller stämningsansökan underrättar vi parten om allt material av betydelse för beslutet och ger tillfälle till yttrande över det kommunicerade materialet i enlighet förvaltningslagen.

Muntligt förfarande

I de flesta ärenden i konkurrenstillsynen erbjuder vi dessutom parterna att lägga fram sina synpunkter på vårt utkast till beslut eller stämningsansökan muntligt vid ett möte som vi kallar muntligt förfarande, där även generaldirektören och de som normalt deltar vid beslutsföredragning närvarar. Detta är ytterligare ett sätt för oss att säkerställa parternas rätt till försvar och att våra slutliga ställningstaganden är väl underbyggda. Vi upprättar ett protokoll från det muntliga förfarandet.

Intern granskning av slutligt beslutsförslag

Innan ett förslag till slutligt beslut delas till beslutsföredragning med generaldirektören ges medarbetare från rättsenheten, och vid behov chefsekonomenheten, möjlighet att lämna synpunkter på beslutsförslaget.

Därigenom sker ytterligare en granskning av beslutsförslaget av medarbetare som arbetar på en annan enhet än där utredningen bedrivits.

Enheten som ansvarar för utredningen tar hand om och värderar de synpunkter som framförs av rättsenheten och chefsekonomenheten.

När förslaget till beslut är komplett och kvalitetssäkrat sker en beslutsföredragning.

Om synpunkter från granskningen inte har tagits om hand i det slutliga förslaget till beslut redovisas detta vid beslutsföredragningen.

Oberoende granskning av beslutsförslag

En eller två medarbetare med mycket goda kunskaper i konkurrensekonomi och/eller konkurrensrätt samt gedigen erfarenhet av konkurrenstillsyn gör en oberoende granskning av analysen, förslaget till beslut inklusive sanktioner och stämningsansökningar inför det slutliga beslutet. Medarbetarna som utför granskningen arbetar på en annan enhet på Konkurrensverket än där utredningen bedrivits och har inte tidigare deltagit i utredningen. En oberoende granskare närvarar normalt också vid det muntliga förfarandet, om ett sådant hålls i ärendet.

Syftet med granskningen är att ge generaldirektören stöd inför det slutliga beslutet, genom att tillföra ytterligare ett perspektiv som är oberoende från den tidigare utredningen och kvalitetssäkringen. Den oberoende granskaren rapporterar sitt granskningsuppdrag direkt till generaldirektören.

Även enheten som ansvarar för utredningen och andra berörda får information om granskarens synpunkter.

Relaterad information