Innehåll på sidan

Publicerad 7 april 2025

Upphandling, Analys i korthet, 2025:3

Tillsyn av efterannonsering

Under hösten 2024 genomförde Konkurrensverket en granskning av efterannonsering av upphandlingar. Inom ramen för granskningen kontaktade vi 50 slumpmässigt utvalda upphandlande myndigheter och enheter som hade genomfört minst en upphandling under 2021 och 2022 och där det inte hade gjorts någon efterannonsering efter avslutad upphandling.

Granskningen ledde till att Konkurrensverket riktade kritik mot 36 upphandlande myndigheter och enheter för att de brustit i ansvaret att efterannonsera.

Ambitionen med vår granskning var att sprida kunskap om skyldigheten och nyttan med efterannonsering. Målet är att den också leder till en högre regelefterlevnad och att myndigheter och enheter ser över sina rutiner för hur efterannonsering sker i verksamheten.

Nu har vi sammanställt våra erfarenheter från granskningen i en kortare analys.

Konkurrensverkets granskning visar att det fortsatt finns brister i upphandlande myndigheters och enheters rutiner för efterannonsering. Bristerna består bland annat i att rutiner inte har funnits på plats eller inte har följts och att ansvarsfördelning inom myndigheten, alternativt mellan myndigheten och upphandlingskonsulter som anlitats, har varit bristfällig. Det finns även brister i kännedomen om regelverket för efterannonsering.

Hela rapporten som PDF

Klicka på länken nedan för att ladda ner hela rapporten

Antal sidor: 13

Ladda ner rapport
989,78 kB